David Clarinval wil het indienen van octrooien vereenvoudigen, versnellen en beveiligen via een nieuw online platform

Deze nieuwe toepassing, ontwikkeld in samenwerking met het Europese Octrooibureau en de partners van de Benelux, vormt een significante stap in de digitale transformatie van de Belgische openbare dienstverlening. Zij stelt ondernemingen, beroepsbeoefenaars en burgers in staat hun octrooi- en documentaanvragen in alle eenvoudigheid, snelheid en veiligheid te deponeren bij de Belgische Dienst voor de Intellectuele Eigendom.

David Clarinval, minister van Economie: “Innovatie is een van de pijlers voor de competitiviteit van onze ondernemingen. Met Frontoffice eFiling geven wij hen een modern digitaal instrument dat het deponeren van octrooien vereenvoudigt, de administratieve rompslomp vermindert en hun innovatievermogen versterkt. Het is een belangrijke stap in de digitale transformatie van onze openbare dienstverlening.”

Frontoffice eFiling vervangt het oude eOLF-systeem, dat sinds 1999 werd gebruikt, en biedt veel voordelen: een intuïtieve interface en vereenvoudigde formulieren, een directe toegankelijkheid zonder installatie van software, een versterkte beveiliging dankzij een multifactorale authentificatie, een snellere behandeling van de aanvragen en een vermindering van de administratieve rompslomp. Het systeem bevordert ook de samenwerking binnen de organisaties en biedt een efficiëntere opvolging van de gedeponeerde documenten.

In een eerste tijd zal de nieuwe formule van het elektronische loket toegankelijk zijn voor octrooigemachtigden en advocaten, die meer dan 90% van de Belgische octrooien vertegenwoordigen. In een tweede tijd zal het ook worden opengesteld voor ondernemingen en burgers, die hun aanvragen direct online zullen kunnen deponeren, zonder een beroep te moeten doen op een gemachtigde of een papieren versie te moeten indienen.

Concreet zal een gemachtigde voortaan een octrooi kunnen deponeren zonder specifieke software te moeten installeren, technische updates te moeten beheren of fysieke chipkaarten te moeten gebruiken. De medewerkers van een kantoor van gemachtigden zullen ook kunnen bijdragen aan het voorbereidende werk in een beveiligde en collaboratieve omgeving.

Deze evolutie zorgt voor tijdswinst en maakt het leven van ondernemingen en particulieren eenvoudiger, die op termijn zelf ook hun aanvragen volledig elektronisch zullen kunnen indienen.

In 2024 werden al 8.792 octrooiaanvragen elektronisch ingediend, wat 92% vertegenwoordigt van alle Belgische depots. Deze cijfers getuigen van de innovatiedynamiek in België en bevestigen het belang van een modern en toegankelijk instrument om de intellectuele eigendom te ondersteunen.

Project Nido – voortdurende verbetering

Het systeem voor het beheer van de octrooien wordt voortdurend verbeterd en daarbij wordt geluisterd naar de feedback van gebruikers. Daarom kan iedereen die betrokken is bij de IT-ontwikkeling of het proces voor de vereenvoudiging van het octrooibeheer een project indienen om het Benelux Patent Platform te moderniseren. Deze demarche past in het kader van het project NIDO. (https://www.nidolab.be/nl/challenges/benelux-patent-platform-2030).