David Clarinval lanceert een taskforce e-commerce om ondernemingen eerlijke praktijken te garanderen

De taskforce heeft als opdracht krachtige maatregelen uit te werken: oneerlijke handelspraktijken aanpakken, de competitiviteit van onze ondernemingen versterken, de controles opvoeren, de samenwerking verbeteren tussen de autoriteiten en garanderen dat enkel veilige en conforme producten circuleren op de Europese markt. Zij brengt actoren van de verschillende betrokken kabinetten en administraties samen (Economie, KMO, Financiën, Digitalisering, Consumentenbescherming).

In 2024 zijn er bijna een miljard pakjes via België gepasseerd. Vandaag ontsnapt deze massale pakjesstroom aan elke vorm van controle. Deze geïmporteerde producten creëren een verlies aan inkomsten, vooral in de textiel-, cosmetica- en speelgoedsectoren in ons land en kunnen een gevaar inhouden voor de bevolking, omdat zij niet aan dezelfde productveiligheidsnormen onderworpen zijn.

“Ik wil snel handelen om ons economisch weefsel te verdedigen, de competitiviteit van onze ondernemingen te verzekeren en opnieuw te zorgen voor eerlijke concurrentievoorwaarden. Ik had beloofd dat we het probleem zouden aanpakken door de betrokken actoren rond de tafel te brengen om krachtige en gecoördineerde maatregelen te nemen. De pakjeslawine kan nog groter worden door de douanemaatregelen genomen door Donald Trump. China zou immers zijn focus kunnen verleggen naar de Europese markt door het douanebeleid van de Europese Unie.”

Concurrentieverstoring

Minister Clarinval staat gunstig tegenover het voorstel van eurocommissaris Sefcovic om goedkope pakjes (minder dan 150 euro) uit landen buiten de Europese Unie te belasten met 2 euro.

Dit e-commercemodel, gebaseerd op massale en goedkope import, vormt een rechtstreekse bedreiging voor onze economie: het vernietigt lokale jobs, ondermijnt de competitiviteit van ondernemingen, ontmoedigt innovatie en brengt de waardecreatie in Europa in gevaar. Sommige buitenlandse platformen maken gebruik van onze markten terwijl ze onze regels omzeilen. Zij overspoelen België met niet-conforme, niet-belaste en soms gevaarlijke producten. En dit terwijl onze ondernemingen de Europese normen respecteren. Dit verschil creëert een concurrentieverstoring die we niet kunnen tolereren.

Het doel bestaat er niet in om de e-commerce te bemoeilijken, die een competitiviteitshefboom is voor onze ondernemingen. We zien dat online aankopen integraal deel uitmaken van het nieuwe koopgedrag en de nieuwe koopgewoonten (In 2024 heeft 75 % van de Belgen online aankopen gedaan, 25 % van de jaarlijkse aankopen van de Belgen gebeurt online en 33 % van de ondernemingen in België verkoopt via e-commerce.) De activiteit zelf draagt bij aan de omzetgroei van ondernemingen. Het aandeel e-commerce in de totale omzet van de ondernemingen in België bedraagt 28,8 %.

De e-commerce in België in cijfers

•    In 2024 heeft 76 % van de Belgen online aankopen gedaan (Statbel)
•    In 2024 bedroegen de online uitgaven 17,4 miljard euro, of een stijging met 7 % in vergelijking met een jaar eerder
•    Belgische consumenten doen 25% van hun jaarlijkse uitgaven aan producten en diensten online.

Ondernemingen die online actief zijn

•    1ste kwartaal 2024: 64.000 online winkels
•    Een aanzienlijk deel van de online uitgaven vloeit naar het buitenland (een derde in totaal)
•    33 % van de ondernemingen in België verkoopt via e-commerce

Oneerlijke concurrentie en risico’s voor de consument

•    85 à 95 % van de aangeboden producten respecteert niet alle Europese regels (gevaarlijke/illegale producten)
•    België wordt beschouwd als een hub en is dus bijzonder blootgesteld. 
•    Artificieel competitief voordeel: de Chinese export geniet logistieke en financiële steun van de Chinese staat

“Een goedkoop geïmporteerd t-shirt mag geen job kosten in België. Het is tijd om te handelen en de e-commerce beter te omkaderen om onze jobs en onze ondernemingen te vrijwaren. Wij moeten de controles opvoeren, de samenwerking tussen de autoriteiten verbeteren, de veiligheid van de Europese consument garanderen en niet-conforme producten uit de handel nemen. Ik steun ook het Europese voorstel om pakjes van minder dan 150 euro te belasten met 2 euro om de strijd aan te gaan met oneerlijke concurrentie.”