David Clarinval start evaluatie op van de basisbankdienst

Gisteren organiseerde minister van Economie David Clarinval een rondetafel met politiek verantwoordelijken, controle-instanties, vertegenwoordigers van de financiële sector en de sectorfederaties waarvan de ondernemingen het vaakst een beroep doen op de basisbankdienst. Deze ontmoeting was het officiële startschot voor de evaluatie van de wetgeving inzake de basisbankdienst voor ondernemingen, een regeling die in januari 2023 volledig in werking trad.

Al meerdere maanden krijgt minister Clarinval vragen van verschillende federaties en ondernemingen die geconfronteerd worden met een toenemende de-risking: financiële instellingen weigeren in zee te gaan met bepaalde ondernemingen, of verbreken de bestaande relatie door veronderstelde risico’s op het vlak van het witwassen van geld of financiering van terrorisme, zonder een toereikende individuele analyse.

Minister Clarinval herinnert eraan dat deze praktijken een echt obstakel vormen voor Belgische ondernemingen die bijdragen aan de economie, maar ook voor buitenlandse vennootschappen die willen investeren in België. 

De toegang tot bank- en kredietdiensten is een essentiële voorwaarde voor de economische vitaliteit van ons land. De strijd tegen witwas is absoluut noodzakelijk, maar kan systematische en ongerechtvaardigde uitsluitingen niet rechtvaardigen. Met deze evaluatie willen wij een evenwichtig kader garanderen: streng in de preventie van risico’s, maar ook met oog voor de legitieme behoeften van onze ondernemingen.

Het regeerakkoord voorziet zowel in scherpere controles bij bank- en kredietinstellingen, als in een volledige evaluatie van de wettelijke omkadering van de basisbankdienst. De nodige initiatieven inzake controle werden al samen genomen door de minister van Financiën en de minister van Economie.

De rondetafel had tot doel:

  • te luisteren naar de bezorgdheden en de verwachtingen van de ondernemingen,
  • de sterke en zwakke punten van het huidige systeem te identificeren,
  • de evaluatie van de wetgeving inzake de basisbankdienst officieel op te starten,
  • en het nieuwe jaarverslag van de basisbankdienst-kamer te presenteren.

236 aanvragen in 2024

In 2024 werden er 236 aanvragen ingediend bij de basisbankdienst-kamer, waarvan er 183 volledig werden verwerkt, terwijl 53 aanvragen nog geklasseerd zijn als “lopende dossiers”. De meerderheid van de ondernemingen die in 2024 een aanvraag hebben ingediend bij de basisbankdienst-kamer zijn gevestigd in Vlaanderen (109 dossiers), gevolgd door Brussel (104 dossiers) en Wallonië (23 dossiers). Bepaalde sectoren zijn duidelijk sterk vertegenwoordigd in de groep van aanvragers in 2024. Verenigingen zonder winstoogmerk vormen een belangrijk aandeel van de dossiers, gevolgd door diamantairs, ondernemingen actief in diverse handel, loterijen en kansspelen, de bouwsector, advies & dienstverlening, horeca, vastgoedmakelaars, juweliers en autogarages.